Na végre egy jó kis '90-es évekbeli 80 perces pörgős-vicces film, amit szerencsére olyan régen láttam előzőleg, hogy már el is felejtettem, mi a vége. (Most sem mondom el.)
Egy szökevény (Charlie Sheen) a benzinkúton úgy tud elmenekülni a zsaruk elől, hogy gyorsan túszul ejti a legközelebbi embert (egy csokiszelettel), majd a rendőrök igazi fegyverét elvéve menekül el a tússzal annak új kocsiján. Ez az első 6 perc cselekménye, itt minden nagyon gyorsan történik, mindenféle lassú elővezetés nélkül. Persze lehet azt mondani, hogy a kilencvenes években ez a tempó még szokatlan volt, de ennek taglalásába nem mennék bele. Volt azért már akkor is "in medias res" Die Hard 3.
Ebben a filmben viszont nem árulnak zsákbamacskát, egy hajszát láthatunk az elejétől a végéig, ami szerencsére pont elég játékidővel is rendelkezik. Mindig szimpatikusabbnak tartottam a másfél óra alatti filmeket, mint a napjainkban divatos 3 óra körüli történeteket. A legutóbbi - hetedik - Mission: Impossible filmet például pont ezért nem láttam még mindig. Ha jól emlékszem, ott 27 perc elteltével jön csak a főcím...
Nem úgy, mint A hajszában. A film egyébként a média és annak gátlástalanságának paródiája, vagy görbe tükre. Azért is használható a "paródia" szó, mert vicces jelenetek serege mutatja be, hogy a (jelen esetben amerikai) média hogyan reagál egy ilyen szenzációra, mint egy autós üldözés, ahol a túsz történetesen az egyik leggazdagabb híres ember lánya. Azon túl, hogy minél szenzációhajhászabb címeket találnak ki az üldözést mutató blokkra, a riporterek a saját testi épségüket is kockára teszik bizonyos esetekben a jó sztori érdekében. Megjegyzem, néhány emlékezetes cameo kíséretében, pl. Cary Elwes, azaz maga Robin Hood, a fuszeklik fejedelme.
Az elrabolt lány apjának alakítója egyébként Ray Wise, aki emlékezetes volt pl. a Robotzsaruban. Itt mondjuk egy elég egysíkú karaktert játszik, egyszerűen utáljuk és kész. A feleségeinek még kisebb szerep jut, ők sem szimpatikusak (egyiküket, Natalija Nogulichot a Karácsonyi vakációban is láttam).
Az elrabolt lányt Kristy Swanson játssza (a Nagy Durranás után újra egy filmben Charlie-val), ő speciel egy egész jellemfejlődésen megy keresztül a sztoriban. Az elején az elkényeztetett gazdag lány, idegesítő hanggal és reakciókkal. De aztán kiderül, hogy ő sem találja a helyét a világban, mégha neki anyagilag sokkal könnyebb is. Miután kiderül az apjával való rossz kapcsolata, az elrablójával is közelebb kerülnek, hiszen végre valaki megvédi őt. Ez még eléggé az elején van, talán nem volt nagy spoiler, de egy másik fordulatot (?) el kell áruljak, mert itt már egyenesen a vígjáték felé ment el a film: szóval a sztori második felében már annyira szimpatikus lesz az - egyébként ártatlanul elítélt, tehát legitimáltan szimpatikus - főszereplő Charlie Sheen karaktere a lánynak is, hogy összemelegednek. Na igen, de 150-es tempónál az autópályán lehet szexjelenetet csinálni? Lehet hát. Először még ki-kikukucskál hősünk a lány mögül, az utat figyelve, de aztán már ő sem foglalkozik a vezetéssel, hiszen csukott szemmel, mindkét kezével a lányon nyomja a gázt. Kívülről csak egy poén jut az üldöző rendőröktől: Miért kacsázik ennyire?...
Az említett első üldözőkocsiban egyébként egy stáb ül, éppen realityt forgatnak a rendőrökkel, akik közül az egyik nagyon érzi a sztárság szagát és mindenféle hősi jelzővel illeti munkáját. Kollégája (Josh Mostel, akit pl. a Billy Madisonban is láthattunk) már realistább.
Az üldözés mondjuk "nem feltétlenül az"... Egy ilyen esetben szerintem inkább lezárnák az autópályát, elterelnék a civil forgalmat a balesetek elkerülése érdekében. Itt még olyan is előfordulhat, hogy két redneck felhajt a pickupjával, hogy megállítsák Charlieékat, de persze balul sül el a dolog. Amúgy őket meg a Red Hot Chilli Peppers két tagja, Anthony Kiedis és Flea játssza.
Engem amúgy nem zavartak ezek az irreális dolgok, amiket felsoroltam, inkább hozzáadtak a könnyed, vicces hangulathoz. A film ugyanis nem veszi komolyan magát. Hogy mire fut ki a sztori, arra szerencsére nem emlékeztem, de tetszett. Nem árulom el, nézzétek meg! És van stáblista utáni vicc is, amihez a főszereplő édesapjának egy híres szerepe adta az inspirációt, valahonnan Vietnam térségéből...
90%